Bücher, Kataloge von Dr. Cornelia Mallebrein:

Mallebrein, C.; J. Beltz (2012): Elefanten, schaukelnde Götter und Tänzer in Trance. Bronzekunst aus dem heutigen Indien. Zürich: Scheidegger & Spiess.

Mallebrein, C. (2011): Die vertauschten Götter. Religionswechsel in Indien. Heidelberg: Synchron Verlag.

Mallebrein, C.; H.v. Stietencron (2008): The Divine Play on Earth – Religious Aesthetics and Ritual in Orissa. Heidelberg: Synchron Publishers. Rezension 1, Rezension 2

Mallebrein, C. (2005): Lebende Gottheiten auf Erden – Indische Volks- und Stammestraditionen. Katalog zu einer Fotoausstellung. New Delhi: Archana.

Mallebrein, C. (2002): Living Gods on Earth – Indian Folk and Tribal Traditions. Catalogue for an Exhibition of Photographs. New Delhi: Archana.

Mallebrein, C. (1998): Darshan – Blickkontakte mit indischen Göttern. Ländliche und tribale Traditionen. Berlin.

Mallebrein, C. (1993): Die anderen Götter – Volks- und Stammesbronzen aus Indien. Heidelberg.

Mallebrein, C. (1986): Die buddhistischen Höhleninschriften von Kuda und Mahad. Analyse ihrer Brahmi-Inschriften, Felsenarchitektur und Reliefs. Ludwig-Maximilians-Universität, München (unveröffentlichte Magisterarbeit).

Mallebrein, C. (1985): Skulpturen aus Indien. Bedeutung und Form. München 1984.

Mallebrein, C. (1997): Die Götterwelt Indiens – traditionelle Bronzekunst. Römer- und Pelizaeus Museum, Hildesheim (wissenschaftliche Beratung).

Ausgewählte Artikel von Dr. Cornelia Mallebrein

Mallebrein, C. (2013): Die Soras: 2. Juni – 14. August 1927; die erste deutsche Indien-Expedition von Egon von Eickstedt (aus Tagebuch II. 12.3.1927 – 16.8.1927. Dorfweddas. Soras). In: Jahrbuch der Staatlichen Ethnographischen Sammlungen Sachsen, 327-370.

Mallebrein, C. (2013): The goddesses of Orissa. In: Imaging Orissa, edited by Herman Kulke. Kolkata: Prafulla, 227-245.

Mallebrein, C. (2013): Tribal art in Orissa. In: Imaging Orissa, edited by Herman Kulke. Kolkata: Prafulla, 305-322.

Mallebrein, C. (2012): The Meetings of Gods – The Sirha tradition in Orissa and the Mondai festival. In: Religious Ritual and Visuality in India, edited by Corinna Wessels-Mevissen. Mumbai: Marg Publications, 74 – 83.

Mallebrein, C. (2012): The Divine Play on Earth – forms of possession in Orissa. In: Dialogues with Gods, edited by Skoda, U., & Tina Otten. Berlin: Weissensee.

Mallebrein, C. (2011): Sitting on the Tribal Chief’s Lap – Coronation Rituals in Ex-Princely States of Orissa. In: Centres out There? Facets of Subregional Identities. Edited by H. Kulke, G. Berkemer. Delhi: Manohar, 273-302.

Mallebrein, C. (2011): Tutelary deities at royal courts in Orissa. In: Centres out There? Facets of Subregional Identities. Edited by H. Kulke, G. Berkemer. Delhi: Manohar, 255-272.

Mallebrein, C. (2011): The Divine Play on Earth; the Sirha tradition of Orissa. In: Marg, A Magazine of the Arts, Dec.1.

Mallebrein, C. (2008): Die Devadasis sind mit einem Gott verheiratet und leben als Sexarbeiterinnen. In: Weibsbilder – Frauenträume und Lebensentwürfe. Edited by Frank Beat Keller. Tübingen 2008, 194 -196.

Mallebrein, C. (2008): Frei und unabhängig – die Göttin Yellamma. In: Weibsbilder – Frauenträume und Lebensentwürfe. Edited by Frank Beat Keller. Tübingen 2008, 238-241.

Mallebrein, C. (2007): Encrucijas y caminos secundarios: los dioses aledeanos en el culto indio. In : La escultura en los templos indios el arte de la devocion. Edited by John.Guy. Barcelona, pp.38-47.

Mallebrein,C. (2007): Under Divine Protection: Visual Communication with the Gods: Living religious traditions in India; Bhuta masks and deities; The power of the mask. In: Ritual Bronzes of Maharashtra and Karnataka including the Bhuta Region. Edited by Leo S. Figiel, chapter 12,13,14.

Mallebrein, C. (2007) Manikesvari and Dokri: changing representations of two goddesses and the dynastic histories of Orissa. In: Time in India:concepts and practices. Edited by Angelika Malinar, 203-234.

Mallebrein, C. (2006): The Bronzes of Bastar. In: Gods Beyond Temples. Edited by Harsha V. Dehejia. Delhi: Motilal Banarsidass, pp. 179-184.

Mallebrein, C. (2006): Mobile Shrines in India. In: Gods Beyond Temples. Edited by Harsha V. Dehejia. Delhi: Motilal Banarsidass, pp. 173-178.

Mallebrein, C. (2007): When the Buffaloe becomes a Pumpkin – The Animal Sacrifice Contested. In: Periphery and Centre: Groups, Categories, Values. Edited by G. Pfeffer. Delhi, Heidelberg.

Mallebrein, C. (2005): Manikesvari and Dokri: changing representations of two goddesses and the dynastic histories of Orissa. In: Identities in Time: Perspectives on the regional traditions of Orissa. Edited by A. Malinar. Delhi, Heidelberg.

Mallebrein, C. (2005): Metallgießer Raghunath, Blickkontakt mit den Göttern In: Indien-Verstehen – Sympathie Magazin. Edited by Studienkreis für Tourismus. Starnberg.

Mallebrein, C. (2004): Creating a Kshetra: Goddess Tarini from Ghatagaon and her Development from a Forest Goddess to a Pan-Orissan Deity. In: C. Mallebrein, L. Guzy (eds.): Facetts of Orissan Studies. (Special Issue) Journal of Social Sciences 8/2, New Delhi, pp. 155-165.

Mallebrein, C. (2004): Ruler, Protector and Healer: The Clan Gods Sulia, Patkhanda and Sikerpat, of the Kondh Tribe. In: C. Mallebrein, L. Guzy (eds.): Facetts of Orissan Studies. (Special Issue) Journal of Social Sciences 8/2, New Delhi, 143- 153.

Mallebrein, C. (2004): Entering the Realm of Durga: Patkhanda, a Hinduized Tribal Deity. In: Text and Context in Orissa and beyond. Edited by A. Malinar, H. Frese, J. Beltz. Heidelberg, Delhi: Manohar, pp. 273-305.

Mallebrein, C. (2004): Various articles on folk and tribal tradition of India. In: Change and Continuity. Folk and Tribal Art of India, Miami: Lowe Art Museum, 11-13, 34-37, 92-95, 114-117.

Mallebrein, C. (2003): Die ‚Gottheit im Menschen‘: religiöse und künstlerische Traditionen in Bastar. In: Bronzeplastik Friedrich Weschmitt, Pfalzgallerie, 42-49.

Mallebrein, C. (2003): ‘Spirituelle Synthese’; ‘Kulte und Rituale’ In: Hinduismus verstehen – Sympathie Magazin. Edited by Studienkreis für Tourismus. Starnberg.

Mallebrein, C. (2002): Darshan – Blickkontakt mit indischen Göttern. Eine Einführung. In: 10 Jahre Museum Villa Rot, Edited by N. Deuchert, Burgrieden-Rot, pp 128-133.

Mallebrein, C. (2002): Introduction: Hinduismus. In: Indien. Wege zum besseren Verstehen. Leipzig: Klett-Verlag.

Mallebrein, C. (2005): In the company of gods – G. D. Sontheimer and his passion for folk and tribal bronze. In: Felicitation Volume Günther-Dietz Sontheimer. Edited by Aditya Mallik, Delhi.

Mallebrein, C. (2001): Entering the Realm of Durga: Patkhanda, a Hinduized Tribal Deity. In: The Fourth World. Journal of the Marginalized People. Bhubaneswar: NISWASS, pp. 60-83.

Mallebrein, C. (2001): Tribal Art: Continuity and Change. In: Orissa Revisited. Edited by Pratapadity Pal, Mumbai: Marg, pp. 142-161.

Mallebrein, C. (2001): Constructing a ‚House within the House‘. Reading the wall-paintings of the Lanjia Sora from recitations. In: Jagannath revisited: Studying Society, Religion and the State in Orissa. Edited by H. Kulke, B. Schnepel, Dehli: Manohar, pp. 93-122.

Mallebrein, C. (2000): The Vanishing World of Tribal Arts. In: Reflections on the Arts in India. Edited by Pratapadity Pal, Mumbai: Marg, pp. 48-59.

Mallebrein, C. (2000): Heiliges Wasser und heilige Gewässer am Beispiel des Ganges. In: Wasser. Edited by Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Schriftenreihe Forum, Band 9, Bonn, pp. 536-549.

Mallebrein, C. (1999): Tribal and Local Deities – Assimilation and Transformation. In: Devi: The Goddess in South Asian Art. Washington, A. Sackler-Gallery, 137-156.

Mallebrein, C. (1998): Hidden Gods within the House. Houseshrines of the Kokna Tribe in Maharashtra In: House and Home in Maharashtra. Edited by I. Glushkova, A. Feldhaus, Delhl, pp. 215-241.

Mallebrein, C. (1997): Dem Ruf der Göttin gefolgt – die Göttin Yellamma und ihre Anhänger. In: Sie und Er – Frauenmacht und Männerherrschaft im Kulturvergleich. Edited by Gisela Völger, Köln, 135-142.

Mallebrein, C. (1996): Dantesvari, the Family Goddess (kulsvamini) of the Rajas of Bastar, and the Dasahara-Festival of Jagdalpur. In: Wild Goddesses in India and Nepal. Proceedings of an International Symposium Berne Zurich, November 1994. Edited by A. Michaels, C. Vogelsanger, A. Wilke, Bern, pp. 483-511.

Mallebrein, C. (1995): Inscriptional Sources for the Dating of the Historical Buddha in India: The Bodh-Gaya inscription, dated 1813 A.N. In: When did the Buddha Live? The controversy on the dating of the historical Buddha. Edited by Heinz Bechert, Delhi.

Mallebrein, C. (1994): Die anderen Götter zu Gast in Europa. In: Indo Asia, 4, pp.38-41.

Mallebrein, C. (1991): Inschriftliche Quellen zur Datierung des historischen Buddha in Indien. Die Inschrift aus BodhGaya, datiert in das Jahr 1813 n.N. In: The Dating of the Historical Buddha. Die Datierung des historischen Buddha (Symposien zur Buddhismusforschung, IV, 1, edited by Heinz Bechert) Göttingen.

Mallebrein, C. (1987-1990): Artikel in: Lexikon der Kunst, Malerei, Architektur und Skulpturen. Freiburg: Herder Verlag.